Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2017

Νομοθεσία σχετική με τη διάθεση εκπαιδευτικών σε Δ.Ι.Ε.Κ.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Πληροφορηθήκαμε ότι στην ερχόμενη συνεδρίαση του Π.Υ.Σ.Δ.Ε. Φωκίδας θα συζητηθούν διαθέσεις εκπαιδευτικών στο Δημόσιο Ι.Ε.Κ. Άμφισσας.

Για το λόγο αυτόν παραθέτουμε ενδεικτικά τη σχετική νομοθεσία και τις σχετικές εγκυκλίους:


·       Η Υ.Α. 141277/Ε2/2-9-2016 ορίζει ότι: «Τα αρμόδια ΠΥΣΔΕ εισηγούνται την ολική ή μερική διάθεση των εκπαιδευτικών για την κάλυψη του υποχρεωτικού τους διδακτικού ωραρίου σε ΔΙΕΚ στην περιοχή αρμοδιότητας της οικείας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη τις αιτήσεις προτίμησης των εκπαιδευτικών και τα κριτήρια τοποθετήσεων όπως αυτά προβλέπονται από το άρθρο 16 του Π.δ. 50/1996, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει»
·       Η 163352/04-10-2016 εγκύκλιος ορίζει ότι: «η διάθεση, ολική ή μερική, των εκπαιδευτικών στα Δ.Ι.Ε.Κ. για την κάλυψη του υποχρεωτικού τους ωραρίου είναι υποχρεωτική ανεξάρτητα από το αν υπάρχει ή όχι αίτηση προτίμησης…»
·       Η 210374/Ε2/22-12-2015 εγκύκλιος ορίζει ότι: «Σε κάθε περίπτωση, λαμβάνεται μέριμνα ώστε οι εκπαιδευτικοί να μην εργάζονται την ίδια ημέρα και στη σχολική μονάδα από την οποία διατίθενται και στο ΔΙΕΚ» και «Για τα οδοιπορικά έξοδα των εκπαιδευτικών που διατίθενται σε ΔΙΕΚ, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθ. 14 παρ. 15 και άρθ. 18 παρ. 2 του ν. 1566/’85, καθώς και η αρ. πρωτ.: 42460/Δ1/28-3-2013 εγκύκλιος»
Γενικά, για τις διαθέσεις των εκπαιδευτικών ισχύει:
·       Το στοιχείο γγ ́ της υποπερίπτωσης α ́ της περίπτωσης 6 της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4203/2013 (Α ́ 235), όπως έχει αντικατασταθεί́ με την περίπτωση α ́ της παρ. 5 του άρθρου 33 του ν. 4386/2016 (Α ́ 83) προβλέπει ότι: «α) Οι εκπαιδευτικοί που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους διδακτικό ωράριο μπορούν να απασχολούνται μέχρι και της συμπληρώσεως του υποχρεωτικού τους διδακτικού ωραρίου: αα) σε προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας ή πρόσθετης διδακτικής στήριξης, στο σχολείο που υπηρετούν ή σε όμορο αυτού, ββ) σε γραμματειακή υποστήριξη στο σχολείο όπου υπηρετούν ή σε όμορο αυτού και γγ) σε υπηρεσίες διοίκησης της εκπαίδευσης στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης στην οποία υπηρετούν. Προϋπόθεση της σχετικής ανάθεσης για τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου αποτελεί η έγγραφη βεβαίωση… με την οποία βεβαιώνεται ότι έχουν καλυφθεί πλήρως οι ανάγκες σε διδακτικό ωράριο, για τις αντίστοιχες ειδικότητες, στα σχολεία που υπηρετούν οι εκπαιδευτικοί ή σε σχολεία της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης».
·       Η Υ.Α. 136680/Δ2/25-08-2016 που προβλέπει ότι: «Γ. Τα μαθήματα ανατίθενται στους εκπαιδευτικούς με την εξής σειρά προτεραιότητας: Ο/Η εκπαιδευτικός διδάσκει: α) στο σχολείο όπου είναι τοποθετημένος/η οργανικά ή προσωρινά:…, β) σε τυχόν συστεγαζόμενη σχολική μονάδα ή σε σχολική μονάδα του ίδιου συγκροτήματος:…, γ) σε σχολική μονάδα της ίδιας ομάδας σχολείων:…, δ) σε σχολική μονάδα όμορης ομάδας σχολείων:…, ε) σε σχολική μονάδα της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης:…»
·       Η Υ.Α. 29195/ΓΔ4/19-2-2016 που προβλέπει ότι: «Οι αρμόδιοι Σχολικοί Σύμβουλοι Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προτείνουν εγγράφως προς το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο (ΠΥΣΠΕ/ ΠΥΣΔΕ) τρόπους αξιοποίησης του πλεονάζοντος διδακτικού ωραρίου εκπαιδευτικών ως προς την κάλυψη κενών σε διδακτικό προσωπικό, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις»
·       Το άρθρο 14 παρ. 7 του Π.Δ. 50/1996 που ορίζει ότι: «Οι εκπαιδευτικοί που εξακολουθούν να είναι υπεράριθμοι μετά τις παραπάνω ρυθμίσεις παραμένουν στο σχολείο όπου κρίθηκαν ως υπεράριθμοι και διατίθενται σε άλλες σχολικές μονάδες για συμπλήρωση του ωραρίου τους σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14 παρ. 14 του Ν. 1566/1985. Για το σκοπό αυτό ανακοινώνονται από τις αρμόδιες Διευθύνσεις τα σχολεία στα οποία υπάρχουν ανάγκες και καλούνται οι εκπαιδευτικοί με αίτησή τους να δηλώσουν κατά σειρά προτίμησης όλα τα παραπάνω σχολεία. Η διάθεση αυτών γίνεται με τη σειρά προτίμησης και το σύνολο των μονάδων μετάθεσής τους»
·       Το άρθρο 26 της Υ.Α. Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002 που ορίζει ρητά ότι: «Το Τμήμα Εκπαιδευτικών Θεμάτων έχει αρμοδιότητα σε θέματα που αναφέρονται:… 14. Στην εκτίμηση των αναγκών των σχολικών μονάδων σε εκπαιδευτικό προσωπικό κάθε φύσης και σχέσης εργασίας… 16. Στη διάθεση ή απόσπαση εκπαιδευτικών για συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου διδασκαλίας...»
Η διάθεση εκπαιδευτικού σε άλλη σχολική μονάδα θεωρείται δυσμενές διοικητικό μέτρο. Συνεπώς, ισχύουν οι ακόλουθες διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ΚΔΔ):
·       Η παρ. 1 του άρθρου 6 που ορίζει ρητά ότι: «Οι διοικητικές αρχές, πριν από κάθε ενέργεια ή μέτρο σε βάρος των δικαιωμάτων ή συμφερόντων συγκεκριμένου προσώπου, οφείλουν να καλούν τον ενδιαφερόμενο να εκφράσει τις απόψεις του, εγγράφως ή προφορικώς, ως προς τα σχετικά ζητήματα».
·       Η παρ. 2 του άρθρου 6 που ορίζει ρητά ότι: «Η κλήση προς ακρόαση είναι έγγραφη, αναφέρει τον τόπο, την ημέρα και την ώρα της ακρόασης, προσδιορίζει δε το αντικείμενο του μέτρου ή της ενέργειας. Η κλήση κοινοποιείται στον ενδιαφερόμενο τουλάχιστον πέντε (5) πλήρεις ημέρες πριν από την ημέρα της ακρόα-σης. Ο ενδιαφερόμενος έχει το δικαίωμα να λάβει γνώση των σχετικών αποδεικτικών στοιχείων και να προβεί σε ανταπόδειξη. Η τήρηση της προαναφερόμενης διαδικασίας, καθώς και η λήψη υπόψη των απόψεων του ενδιαφερομένου, πρέπει να προκύπτουν από την αιτιολογία της διοικητικής πράξης. Το υιοθετούμενο μέτρο πρέπει να λαμβάνεται μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα από την ακρόαση του ενδιαφερομένου».
Τέλος, κατά τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), έχει κριθεί ότι:
·       Η διακριτική εξουσία έχει όριο και πηγή το νόμο (ΣτΕ 785/1931).
·       Η Διοίκηση κατά την άσκηση της διακριτικής εξουσίας… υποχρεώνεται να την ασκεί όχι αυθαίρετα, αλλά σύμφωνα με το σκοπό του νόμου και τις γενικές αρχές του Δικαίου… (ΣτΕ 1382/1948).
·       Το πεδίο εντός του οποίου δέον να κινείται η Διοίκηση, κατά την άσκηση διακριτικής εξουσίας της, οριοθετείται από τη γενική αρχή της αγαθής κρίσης η οποία δέον να διέπει τη χρηστή και εύρυθμη διοίκηση (ΣτΕ 86, 620/1933).
·       Είναι αιτιολογητέα η πράξη από την οποία μπορεί η εκτέλεσή της να επιφέρει στέρηση νόμιμου ευεργετήματος σε ενδιαφερόμενο (ΣτΕ 72/1948).
·       Για να είναι νόμιμη η αιτιολογία πράξης πρέπει να είναι αρκετά εξειδικευμένη και να ανταποκρίνεται στα στοιχεία του φακέλου, διαφορετικά έχουμε παράνομη αιτιολογία είτε λόγω αοριστίας είτε λόγω πλάνης (ΣτΕ 578/1953, 1707/1956).
·       Για να εκπληρωθεί η προς αιτιολογία απαίτηση του νόμου πρέπει αυτή να μη περιορίζεται σε γενικούς χαρακτηρισμούς που μπορεί να εφαρμοσθούν σε κάθε περίπτωση, αλλά πρέπει να εκτίθενται τα πραγματικά στοιχεία, επί των οποίων έχει βασισθεί η κρίση του διοικητικού οργάνου (ΣτΕ 547/1960).
·       Καθιστά αναιτιολόγητη την πράξη αιτιολογία αόριστη, ως μη εκθέτουσα τα γεγονότα από τα οποία έχει διαμορφωθεί η κρίση της Διοίκησης (ΣτΕ 216/1959) ή ως δυνάμενη να εφαρμοσθεί σε κάθε περίπτωση (ΣτΕ 1535/1950, 1399/1952).
Είμαστε πάντα στη διάθεση κάθε συναδέλφου που επιθυμεί διευκρινήσεις ή να κάνει προσθήκες ώστε να διεκδικήσουμε κάθε νόμιμο δικαίωμά μας…


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου